Het winternummer van Vezel 2022 verschijnt in de week voor kerst

Het winternummer van Vezel magazine zit vol verrassingen. Dierbare gekke vogels, een prinsjesdagjurk, bobbels en knobbels, die veranderen in een waar paradijs. Kinderen dagen je uit om met hen aan de slag te gaan. Zij brengen kleur. Bloemen bloeien in dit nummer en geven schoonheid en hoop in tijden van klimaatverandering en oorlog. En dat alles gemaakt met je handen en textiel.

Als een kind zo blij

Op de omslag van dit winternummer zoomen we in op 3d werk van Eke Krug. Lichamelijke klachten zorgden ervoor dat de naaimachine aan de kant moest. Al haar ervaringen met textielwerk gebruikte ze in haar nieuwe werkwijze: kleiner werken, met de hand en in 3 d. Er ontstaan kleurrijke en heel bijzondere vormen. Een van deze doen haar denken aan Noorwegen. Stenen en takjes bedekt met korstmos. Het heet Hidden under the snow. Eke zit midden in het proces om nieuwe vormen te laten ontstaan en het doet haar goed. Ze is als een kind zo blij met deze nieuwe stap.

Detail werken in 3d / Eke Krug

Creatief met kinderen

Creatief met kinderen bezig zijn. Het is zo fascinerend. Je wordt er blij van en je ziet kinderen groeien. Doe in deze Vezel inspiratie op hoe je met kinderen aan een project kunt werken. Maak eens samen je eigen dorp of stad.

Project dorp / Josje Tichelaar
Boekomslagen / Elly van Elp-Bosscha

Of ga toveren met transververf en maak samen een eigen omslag voor een boek.

En wat is het leuk om een groots, kleurrijk  wandkleed te maken waar elk kind zijn eigen gevilte tekening in terug vindt. Lekker stampen met blote voetjes.

Wolproject Sinne / Everdien van der Hel en Annemarie Kat
Dierbare gekke vogels / Roelien van der Greft-Vroom

Ook kun je tekenen met je kleinkinderen met inktense potloden op stof. En uiteindelijk genieten van 10 dierbare gekke vogels.

Met verf en gelliplate experimenteren is voor kinderen ook een hele uitdaging.

Detail Sintkleed / Lia Meiborg

Wat een creativiteit. Daar kunnen we nog veel van leren. 

Sjabloon van een nieuw creatief leven

Na jaren werken achter de computer ontdekte Paulien Greuell rond haar 50 ste een ander leven. Het roer ging om. Na een cursus zeefdruk, koos Paulien door tegenvallende omstandigheden voor sjabloondruk op stof. Wat volgde was een grote ontdekkingstocht naar materialen, technieken en stijlen. Haar sterke, krachtige patronen zijn een lust voor het oog. Bloemen zijn tot eenvoudige vormen teruggebracht. Dat is voor sjabloondruk ook nodig.

Iris print / Paulien Greuell


Een kritische boodschap

Een schuimende zee van hergebruikt textiel op een diepblauwe jurk. Mary Poppelier ging onder veel tijdsdruk de opdracht voor het maken van deze speciale jurk aan. Wat een geslaagd project! Wie, o wie wilde een politiek statement maken op Prinsjesdag?

Detail Prinsjesdagjurk / Mary Poppelier

Is het gebruik van bonthoeden een zonde of niet? Tegenwoordig  wordt het dragen van bont sterk afgekeurd vanwege dierenwelzijn en dat is begrijpelijk. Maar de oude bonthoeden wegdoen is toch ook zonde. Benieuwd naar de oplossing van Miranda Vissers? Ze maakt Zonde(r)lingen gebaseerd op de zeven zonden.

Superbia/ ijdelheid / Miranda Vissers


Nora van Klingeren verwerkt op prachtige wijze het thema klimaatverandering in haar werk. Het smelten van het poolijs is vertaald in de kleuren blauw en wit. Vijf doeken van merinowol, geschilderde en gezeefdrukte chiffonzijde zijn samen vervilt. Het geeft een extra structuur. Zowel in het blauw als in het wit zijn zeefdrukken opgenomen. Het wit verbeeldt het ijs, het blauw de zee.

Het poolijs smelt / Nora van Klingeren

Roots

Nora heeft gewerkt vanuit een thema. Mathilde Jongbloed werkt dit keer vanuit het materiaal dat ze wil gaan gebruiken. Het is wol geverfd met meekrap met in het achterhoofd het thema wortels, roots. Haar hele werk wil ze weven met zelf gesponnen materiaal. Ze verwerkt losse draden, die op het weefwerk liggen of deels mee geweven worden. Dikke draden, dunnere draden. Het geheel wordt een robuust wandkleed, waarin duidelijk het stempel van deze dame prijkt. De liefde voor het materiaal spat ervan af.

Detail Roopts / Mathilde Jongbloed

Leren vanuit tradities

Ria Hooghiemstra is in de ban van sprang. Een zeer, oude techniek. Er zijn oneindige mogelijkheden tot variatie in structuur, patroon en materiaal. Het is rekbaar en daardoor gemakkelijk te manipuleren. In haar vertelmuseum in Heerenveen stap je in een andere wereld en kun je naar haar verhalen luisteren.  In Vezel vertelt ze over een boeiend project: Oude sprang-kantpatronen testen.

Sprang / Ria Hooghiemstra

Attje Oosterhuis heeft zich verdiept in de Oekraïense textielkunst. Via oude patronen maakt ze kussens gebaseerd op het Oekraïens borduurwerk. Een van de meest geliefde bloemen, de roos, komt in veel borduurwerk voor. Het is het symbool voor schoonheid, tederheid, vreugde en warmte. Een prachtige wens voor het nieuwe jaar.

Kussen Rushnik / Attje Oosterhuis


De redactie en al onze vrijwilligers wensen je liefde, schoonheid en hoop voor in het nieuwe jaar. En maak veel plezier met de kinderen om je heen. Geef ze de ruimte om creatief te zijn, te filosoferen en mee te denken om onze aarde leefbaar te houden.


Reacties (3)

  1. Roelien

    Leuk om alvast de vooraankondiging te lezen. Hopelijk is in de uitgave mijn naam wel goed geschreven?; Roelien ipv Rolien? ( zie bovenstaand)
    Ik kijk uit naar de uitgave
    Groet Roelien

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reageer met Facebook

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.