De deuren staan vanaf 26 januari open voor alle liefhebbers van de schone kunsten. De musea, galeries en openbare ruimtes zijn blij om jullie te ontvangen. Vezel geeft een paar tips uit de vele bijzondere tentoonstellingen die er zijn.
“Tijdspinsels” in Bredevoort
Welke tijd ademt een textielkunstwerk? Ademt het de snelheid van de hectische tijden waarin we leven? Of is het eerder een stil verzet tegen het tempo van snel, sneller, snelst? De hoogste tijd om te vertragen en de volle aandacht te richten op het minutieuze werk van zes gerenommeerde textielkunstenaars. Vanaf 28 januari is de textielexpositie ‘Tijdspinsels’ te zien in in de Koppelkerk in Bredevoort.
“Meesterlijk” in Leiden
Van inspiratie uit vroeger naar een kunstwerk van nu’, heet de masterclass die in november 2021 startte. Een uitgebreide rondleiding door het Wevershuisje in Leiden leverde voor ieder van de twaalf deelnemers een eigen, persoonlijke inspiratiebron op. Onder begeleiding van Erna van Sambeek zijn ze daarmee aan de slag gegaan. Brainstormen, schetsen, proefjes maken, van gedachten veranderen, zijwegen inslaan, en heel veel van elkaar leren. De resultaten van deze persoonlijke trajecten kunt u van 15 februari tot 6 maart in het Wevershuisje komen bekijken.
Contrast / Rijk in Leiden
Erna van Sambeek maakt kunst met textiel in de hoofdrol. Tegenstellingen spelen in haar werk een grote rol. “Zo heb ik hoofdkussens van prikkeldraad gemaakt, borduur ik tulpenbladen met aan repen geknipte T-shirts, en repareer ik kapot serviesgoed met textiel,” vertelt Van Sambeek. “Hoewel mijn werk divers toont, zit er toch een rode draad in: ik kopieer ‘gewone dingen’ in een materiaal of techniek uit een ander domein. Hiermee plaats ik ze in een ander licht, waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe, betekenisvolle associaties.”
Het werk van de kunstenaar Erna van Sambeek “Contrast/Rijk” is nog te zien tot 14 februari.
Installatie “Zwerk, wol en water” in Veere
“Zwerk, wol en water” is een installatie van Karin van Dam. Met dit werk probeert Karin de ruimte opnieuw betekenis te geven. Door de verhalen van buiten naar binnen te halen. In abstracte vorm, zodat de betekenis van haar installatie voor iedereen anders kan zijn. Karin: “Het tot mijn beschikking hebben van zo’n monumentaal kerkgebouw als dat in Veere prikkelt enorm. De architectuur van dit gebouw, de overweldigende verticaliteit – voor mij begon het ontwerpproces daar. Een kerk richt zich tot de hemel, en dat wil ik met mijn installatie benadrukken. Zodat je als bezoeker diezelfde oneindigheid ervaart die mij overviel, de eerste keer dat ik de Grote Kerk Veere bezocht.”
WOL EN WATER
Een bloeiende havenstad, dat is wat de geschiedenis van Veere kenmerkt. Ooit voeren hier schepen af en aan, onder andere met wol uit Schotland. De stad had namelijk een exclusieve en succesvolle handelsrelatie met deze overburen. En de Grote Kerk speelde hierin een centrale rol – onder andere voor het wassen van de wol met het regenwater dat opgevangen werd door het dak van het gebouw. Mooier nog: de Grote Kerk dankt haar bestaan aan de wolhandel. In deze bijzonder welvarende periode is de bouw van deze enorme kerk gestart.
“Fashion for good” in Amsterdam
Het Fashion for Good Museum in Amsterdam toont de expositie “GROW: the future of fashion” . Wat is er te zien? Kleding van bananenplanten, een zijden jurk met sinaasappelschil, kokosleer en kurkpoeder. In opdracht van het museum heeft jong Nederlands designtalent deze gloednieuwe, duurzame natuurlijke materialen – die nog niet eerder in musea te zien waren – omgetoverd tot unieke fashion statements. Ook gevestigde namen Karim Adduchi en Iris van Herpen maken deel uit van de tentoonstelling en tonen hun eigen creaties gemaakt van biomaterialen.
K-E-K kant in Horst
K-E-K Kant Experiment Kunst, Museum de Kantfabriek te Horst
De techniek van kantklossen is al eeuwen oud. Deze tentoonstelling -een hommage aan Mariet Visser- laat zien dat haar werk niet alleen vernieuwend is maar ook eigentijds. Het werk van Mariet kenmerkt zich door een volkomen eigen techniek die er vaak grafisch uitziet.
De vele kanten van Mariet Visser 1949-2018. Al op jonge leeftijd had Mariet belangstelling voor draden en toen kantklossen op haar pad kwam werd dit haar passie en werd kantklossen een belangrijk deel van Mariets leven waarin zij haar creatieve talent kon ontplooien.
In 2002 sloot ze zich aan Experikant binnen dit collectief kwam Mariet helemaal tot haar recht.
Tijdens haar zoektocht naar nieuwe mogelijkheden in techniek, materiaal en vorm, ontstond “Kant in verbinding met Breisels”, een vernieuwing in de kanttechniek die door Mariet is bedacht
en ontwikkeld.
De openingstijden van de tentoonstellingen zijn te vinden in de agenda op de website van Vezel. In deze agenda vind je nog vele andere mogelijkheden.
We wensen je veel plezier.