Zomernummer Vezel 2020

Omslag Vezel / /Annette Jeukens

Bij het verschijnen van een nieuw nummer van Vezel ben ik als webredacteur nieuwsgierig. Ik ken de inhoud niet en telkens verrast het me en voel ik me thuis bij dit blad. Ik ben trots omdat het durft te experimenteren, trots omdat het oude technieken in nieuw daglicht zet, trots omdat het durft te kijken en lezers materiaal in handen geeft om zijn of haar eigen weg te vinden. 40 jaar en nog steeds timmeren we aan de weg.

Proces: Spelen met kleur / Harm Harms


Het materiaal laten schitteren

Materialen hebben eigenschappen. Het is de kunst om te ontdekken, te zien, en het zodanig toe te passen dat het schittert in je werk. Wat gebeurt er met verf op een zijden lap? Gebruik je het dik of dun, op droge of natte zijde. Wat voor impact hebben de kleuren? Lukt het je om het materiaal te vormen tot een wereld die je graag wilt verbeelden? Gebruik je felle kleuren, zoals Harm Harms doet in zijn Spelen met kleur.

Proces: Een bui in de verte / Barry Passchier

Of wil je een gedempt landschap maken geïnspireerd op een schilderij van Anton Mauve. In dit geval gaat kijken naar een regenachtig landschap met koeien over in kijken naar eigenschappen, kleur en structuur van lapjes in je atelier. Als de compositie gemaakt is kijk je verder naar lijnen. Met welk materiaal kan je dat vorm geven. Het landschap van Barry Passchier in het zomernummer zal je verrassen. Geen Anton Mauve, het is totaal anders. Ingetogen en spannend werk.

Kabels breien / Mathilde Jongbloed

Lijnen

Mathilde houdt van kabels breien, haar lievelingstechniek. Waarom? Ze houdt van het effect van de dikke lijnen, die als het ware op de ondergrond liggen. Op deze manier naar je werk kijken brengt je verder in je proces. Door veel oefenen kan ze kabels breien zonder vastgesteld patroon en lijnen laten lopen zoals zij dat graag wil.

Proces: sieraad / Elly van Elp-Bosscha

Elly raakte gefascineerd door de lijnen van lange dennennaalden. Bij het zien van het materiaal ontstaat een beeld voor de vorm van een sieraad. Wat blijkt: de lange dennennaalden hebben niet de eigenschap, die nodig is om het sieraad te maken. Ze breken. Dat is wederom goed kijken naar wat materiaal doet. Waar ze het sieraad wel van gemaakt heeft zie je in het zomernummer. Een sieraad met een krachtige uitstraling.

Ecoprint op leer / Eke Krug

Ondergrond

Materialen kunnen gebruikt worden als ondergrond, maar bepalen mede kleur, vorm, structuur van het geheel. Dat zie je bij de plankjes bekleed met jeans van Annette Jeukens, en ook bij het spelen met ecoprint op leer van Eke Krug. De ondergrond geeft weerwoord en je kunt niet anders dan luisteren naar zijn eigenschappen.

Cyanotype / Marieke Smink

Toevallige effecten

Cyanotype is een bijzondere techniek. Over dit geheim vertelt Marieke Smink. Wat je nodig hebt is zon, materialen om te belichten en wat chemicaliën. Bij deze techniek heb je de werking van de eigenschappen niet volledig in de hand. Je weet nooit helemaal precies wat het wordt. Vaak ben je verwonderd over de prachtige effecten. Door te kijken maakte Marieke van de resultaten dit dromerige tafereel.

Ook ik ben verwonderd over het prachtige zomernummer. Het is maar een impressie. Nog veel meer mooie artikelen staan op u te wachten en ik ben vaak benieuwd wat de lezers er mee gaan doen.

Veel plezier met ons zomernummer en een goede zomer.

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reageer met Facebook

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.