Het Fries Museum in Leeuwarden laat van tot en met 6 maart 2022 werk zien van Taus Makhacheva (Moskou, 1983). In de expositie worden films, objecten en installaties tentoongesteld en nieuw werk dat ze speciaal voor het Fries Museum maakt. Centrale thema’s in de tentoonstelling zijn het bevragen van de geschiedschrijving en heersende culturele conventies. Veel van het werk is voor het eerst in Nederland te zien. Kenmerkend aan Makhacheva’s werk is de open blik op andere culturen, gebruiken en rituelen. Met een humoristische maar kritische houding onderzoekt ze hoe het lokale en het globale, traditie en vooruitgang zich tot elkaar verhouden in de hedendaagse Kaukasische samenleving.Charivari multimediaal circus
Hoogtepunt van de tentoonstelling is het werk Charivari (2019), dat voor het eerst in Nederland te zien zal zijn. De installatie doet denken aan een circus, met trapezes en kostuums van performers. De titel van het werk verwijst naar de openingsact waarbij clowns, acrobaten en andere artiesten gelijktijdig de piste betreden om hun kunsten te vertonen. Het is een bonte mix van sculpturen, geluid en absurdistische verhalen. Makhacheva: ‘Als kind hield ik van het circus, ik droomde er zelfs van om een clown te worden. In het circus, in tegenstelling tot andere culturele locaties, was het in de Sovjettijd mogelijk om grapjes te maken, er was een soort vrijheid van meningsuiting. En ik hou van werken waarin serieuze vragen worden gesteld of ernstige zorgen en angsten worden besproken. We leven in turbulente tijden. (…) Men moet vasthouden aan zijn stijve schaal en versteende oude waarden of flexibel worden. In de Kaukasus lijkt het mij dat het concept van flexibiliteit op twee manieren wordt waargenomen. Aan de ene kant is deze samenleving erg flexibel, maar aan de andere kant is ze bang voor bepaalde vormen van flexibiliteit, bang dat ze haar identiteit, die versteend is, kunnen vernietigen.’
aerostatic experience
Een andere intrigerende installatie komt voort uit het verhaal van de heteluchtballon Le Flesselles, die op 19 januari 1784 een vlucht maakte door Lyon. Geïnspireerd door lessen kostuumontwerp aan het Lycée La Martinière Diderot in Lyon, produceerde Taus Makhacheva een metaforische replica van de heteluchtballon. In het werk combineert Makhacheva technieken uit de kleermakerij met materialen uit verschillende tijdperken, zoals de hoepelrok. De ballon vertelt de geschiedenis van technologie en mode, van gereedschappen en het lichaam.
Charivari werd gemaakt in opdracht van YARAT Contemporary Art Space, Aerostatic Experience werd gemaakt in opdracht van Lyon Biennial (de productie werd ondersteund door SAM Art Projects) en The Unbound werd gemaakt in opdracht van 6 Moscow Biennale of Contemporary Art (de productie werd ondersteund door Garage Museum of Contemporary Art, Moscow).